Open boek

Een blog van Matthijs den Dekker

De kerk is dood - Leve de kerk

De kerk is dood [Leve de kerk]

Een reactie plaatsen

“Ik zie minder unieke mensen binnen de christelijke wereld dan daarbuiten. Niet-christenen lijken veel meer bezig te zijn met het ontdekken van de wereld, zichzelf en de ander. Het lijkt soms dat christenen bang zijn om volledig zichzelf te zijn, bang om te ontdekken, bang om op hun plaat te gaan, bang om te zondigen, bang om God niet op de juiste manier te reflecteren..“

Het waren deze woorden in een blog van mijn collega Michaël van ’t Oever die mij het hardst raakten. En die het grootste verlangen in me opriepen. Ik wilde heel hard “Ja!” roepen en mezelf door elkaar schudden. Ik zie dit in veel kerken (maar gelukkig niet in alle) en ik zie dit bij mezelf (maar gelukkig niet altijd). In zijn blog raakt Michaël een aantal gevoelige snaren over de cultuur van wat we dan maar even de ‘christelijke wereld’ noemen.

Hij benoemt een kramp die mij vaak beheerst: Doe ik dit wel op de ‘christelijke’ manier? Hij benoemt een angst die ik goed ken: Vindt God het wel oké als ik hier zo veel in opga? Hij benoemt een slaap waarin ik vaak gesust word: Dit is christelijk en veilig, laten we geen vragen stellen.

Misschatting van wie God is

Ik citeer hieronder wat stukken uit die blog, maar ben me ervan bewust dat ik daarmee veel aan de kant schuif. Ik kan zelfs niet zeggen dat ik de stukken citeer die me het meest aanspraken, want ik heb ook veel moeten knippen in wat me raakte. Daarom vooral ook de oproep om de volledige blog te lezen op de site van Michaël.

“Wat mij betreft is dat [het stuk waar ik deze blog mee begon] een zonde richting jezelf, de ander en God. Reden 1: Het ontbreekt aan een bepaalde vorm van zelfwaardering (want je probeert je aan een cultuur te conformeren die buiten jezelf ligt). 2: Het ontbreekt aan naastenliefde (want je sluit je op in je eigen subcultuur). 3: Het ontbreekt aan waardering voor Gods schepping (want je onderzoekt niks en behoudt daardoor alleen het, vanuit de cultuur voorgeschreven, goede) en het is ook een grove misschatting van wie God is. Alsof God te vangen is in onze christelijke cultuur. Alsof God te vangen is in onze kerkstroming en mening. Alsof God alleen gereflecteerd wordt door christenen. God is groter dan dat en is groter dan de wereld van de christenen. God geniet van zijn schepping inclusief de niet-gelovigen. Volheid van God wordt geopenbaard in zijn schepping. In christenen en niet christenen. Psalm 104:24 De schepping van deze mensen is tot eer van God. Christenen erkennen dit, maar het bewustzijn hiervan maakt de christen niet ineens mooier. Als het bewustzijn van een Godheid de standaard is of God ergens van geniet, dan zijn de plantjes en beestjes van deze wereld ook geen afspiegeling van Gods grootheid. Wij hebben als christenen geen enkel streepje voor.

Nergens in de bijbel lees ik dat God het karakter, de persoonlijkheid of de talenten van gelovigen aanpast. God werkt door de karakters, talenten en identiteit van de mensen heen, haalt het destructieve eruit en vult het met liefde, passie, kracht zodat deze persoon volledig tot zijn recht komt. Hij brengt je nog verder tot bloei.”

Het karakter van Jezus

“Wat als de kerk bekend stond om zijn naastenliefde. Niet alleen onderling, maar juist daarbuiten? Wat als de kerk bekend stond om die mensen die vol passie het leven aangrijpen. Mensen die ten volle weten wie ze zijn en zich volledig geaccepteerd weten door God. Zonder angst voor de boze wereld, want in mijn bijbel is die allang overwonnen. Stel dat wij bekend staan als de mensen van de 2e kans als de wereld een moordenaar al afgekeurd heeft. Stel dat de kerk bestaat uit mensen die alles, maar dan ook alles willen weten over hoe de wereld in elkaar zit. Die samen met andere wetenschappers zich storten in onderzoek, omdat ze willen ontdekken hoe God de wereld toch zo fantastisch heeft gemaakt. Stel dat de kerk bekend stond om mensen die echte rauwe vragen durven te stellen, die zich eerlijk en oprecht durven op te stellen, omdat ze hun bevestiging niet van anderen hoeven te hebben. Stel dat de kerk openstaat voor kritiekgevers en dat gebruikt om zichzelf te scherpen en om open te staan voor andersdenkenden. Stel dat de kerk relevant is in elk deel van de samenleving en christenen zich bevinden in de hoogste regionen van het zakelijke en politieke leven, in het theater, in de muziekwereld, bij kunstenaars, bij anarchisten, bij technofeesten. Maar ook bij de zwervers, bij illegalen, op de wallen en in gevangenissen.

Christenen die bol staan van creativiteit, eigenheid, passie, kracht, hoop, liefde, karakter en vol afwijkende denkbeelden, omdat dat het karakter is van de Jezus is die zij volgen.”

Ja!

Lees het volledige verhaal op de blog van Michaël.

 

(Fotocredit: Stephen Bowler, creative commons, eigen bewerking)

Advertenties

Ja, ik wil hierop reageren!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s