Open boek

Een blog van Matthijs den Dekker

3 praktische ideeën voor meer vrijheid

Een reactie plaatsen

Ik geloof dat in God vrijheid te vinden is. Niet de vrijheid om te doen wat je wilt, maar de vrijheid om te zijn wie je bent. Ik besef dat mijn statement dat in God vrijheid te vinden is, ook lijkt te zeggen dat er buiten God geen vrijheid is. Dat weet ik niet, ik heb nooit zonder God geleefd. Ik weet wel dat ik zelf steeds meer vrijheid ontdek in relatie met God. Door mijn verbinding met God vind ik vrijheid.

Er zijn veel dingen waar we in vast kunnen zitten, veel dingen waarom we niet vrij zijn. Gevoelens van onzekerheid, verslaving, drang naar goedkeuring, geaccepteerd willen worden, bezig zijn met wat anderen van ons denken. Soms zit je vast in een specifiek patroon dat jou beschadigt. Je weet het, maar je komt er niet vanaf. Soms zit je vast aan een persoon, die je controleert, manipuleert of kleineert. Je kunt vastzitten in een leugen die je jezelf vertelt of die je gehoord hebt van je vader, moeder, leraar, broer, zus, vriend, vriendin, klasgenoten, collega’s, baas.

Niet steeds jezelf bewijzen

Binden aan God geeft vrijheid. Je bent niet meer afhankelijk van het oordeel van anderen of van jezelf. Eerder haalde ik een boekje van Tim Keller aan waarin hij schrijft het er geen rechtszaak gaande is: Je hoeft niet steeds te bewijzen dat je oké bent. Ultieme vrijheid is weten, beseffen, voelen hoe God je ziet. Dat is geen fluffy, wollige liefde, maar een liefde door bloed, zweet en tranen heen. God vindt jou fantastisch. God heeft je innig lief.

De zoektocht naar hoe God naar je kijkt is niet makkelijk. Je maakt je afhankelijk van God, om minder afhankelijk te zijn van anderen. Door te weten hoe God naar je kijkt, ben je minder bezig met hoe anderen je zien. Dat is een moeilijke stap, omdat je moet ontdekken of je God kunt vertrouwen. Je kunt namelijk ook vastzitten in een verkeerd Godsbeeld of een liefdeloze theologie. Soms moeten er heel wat lagen vernis af voor je het schilderij ziet zoals het was. Het is een proces dat God graag met je aan wil gaan.

Praktische dingen

Ik had graag een blog geschreven waarin het allemaal in 5 stappen aan je uitgelegd wordt. De weg naar vrijheid is echter niet in een paar simpele stappen te bereiken. Hieronder een paar praktische dingen die mij helpen om minder vast te zitten en meer vrijheid te ontdekken.

  1. Lees 1 Korinte 13 en besef dat als God liefde is, dit over God gaat. Lees het de komende tijd een paar keer. Lees de Bijbel door de bril van liefde en niet de bril van veroordeling. Vraag God regelmatig om je denken te vernieuwen. Als je God toestemming geeft om in je aan het werk te gaan, zal hij dat ook doen. Bij mij vaak op onverwachte momenten of momenten dat het niet uitkomt, maar Hij laat zo’n verzoek nooit langs zich heen gaan. Het kan wel een kwestie van lange adem zijn.
  2. Bedenk wanneer je kwetsbaar bent voor negatieve gedachten, leugens over jezelf of dingen waar je vast in zit. Wees dan extra alert. Momenten waarop mensen kwetsbaar zijn, zijn vaak HALT-momenten: Ze zijn Hungry, Angry, Lonely, Tired. Hou dan ook even halt en word je bewust van je gedachten of gedrag. Zoek mensen op die je regelmatig vertellen hoe cool je bent en je bevestigen in de zoektocht met/naar God. Samen staan we sterk.
  3. Bedenk wat je eigen normen en waarden zijn en schrijf die op. Bid ervoor en doe dat samen met God. Lees ze regelmatig door en probeer je beslissingen daarop te baseren. Zo raak je langzaam aan minder afhankelijk van normen en waarden van anderen. Je hebt een keuze, neem dus de tijd om na te denken en te kiezen op basis van je eigen normen en waarden. Op een gegeven moment ken je ze uit je hoofd en zullen ze steeds meer in je denken verankerd raken. (Met dank aan Stephen Covey.)

Vraag: Wat zijn jouw praktische tips voor meer vrijheid?

(Fotocredit: Christoph Rupprecht, creative commons)

Ja, ik wil hierop reageren!

