Open boek

Een blog van Matthijs den Dekker

Worship voor mannen: Geven als aanbidding

2 reacties

Dit is een blog waarin ik dingen schrijf waarvan ik niet zeker weet of ze wel echt kloppen. Meestal doe ik dat niet. Dan plaats ik pas iets als ik er ook daadwerkelijk achter kan staan. Ik ben op zo’n moment met iets bezig geweest en wil ik dat kwijt. In deze blog wil ik vooral graag van anderen horen hoe ze denken over iets waar ik de laatste tijd aan moest denken en niet helemaal weet wat ik er nou van vind. Laat dat dus vooral ook lekker weten, in de comments of op Facebook.

Soms zit ik in de kerk en zijn we aan het zingen en denk ik: Eigenlijk is dit een heel ‘vrouwelijke’ uitingsvorm. We zingen liefdesliedjes en wiegen gezellig mee. Het spreekt mij niet altijd aan en ik heb het idee dat mannen zich er ook niet altijd prettig in voelen. Het zette me aan het denken over de vraag of er niet meer mannelijke, of specifiek mannelijke, uitingen van aanbidding zijn. Hoe zouden mannen in een kerk God kunnen aanbidden op een andere manier dan liedjes zingen?

Geven als aanbidding

Ik moest toen aan ‘geven’ denken. Geven als daad van aanbidding. Op de een of andere manier klikte dat met het idee van aanbidding vooral voor mannen. Begrijp me niet verkeerd: Ik vind niet dat mannen per se over het geld moeten gaan, dat tienden verplicht zijn, dat mannen het brood moeten verdienen terwijl vrouwen thuis zitten en al helemaal niet dat alleen mannen zouden moeten geven. Maar wel dat er iets is in het idee van gul en vreugdevol geven dat iets oproept bij mannen (en dan misschien vooral weerstand).

Kan het zo zijn dat de verlokking van geld meer invloed op mannen heeft? Dat geld verdienen vooral een mannelijke drive is? Dat het vastzitten aan bezit en het idee van geld als afgod een grotere verleiding is voor mannen? En dat daarom geven een concretere en uitdagendere daad van aanbidding is voor mannen dan voor vrouwen? Zijn vooral mannen geroepen als rentmeester? Of zit ik nu vooral heel erg vast in stereotype rolpatronen?

Verticaal geven

Als ik naar mezelf kijk zie ik enerzijds de verleidingskracht van geld in mijn leven, aan de andere kant heb ik de afgelopen jaren de vreugde van geven leren zien. Niet geven tegen wil en dank, maar ook echt als daad van aanbidding. Ik geef voor God en ik geef aan God. Als ik geld geef aan de kerk, geef ik geld aan God en ontvangt de kerk geld van God. Ondanks dat ik het rechtstreeks overmaak op de bankrekening van de kerk, is het een verticale relatie met God.

En dan is dus de vraag: Klopt dit allemaal? Of eigenlijk gaat het niet om kloppen of niet kloppen, maar ben ik benieuwd of het klikt bij anderen. Resoneert het, of juist niet? Zoals gezegd: laat het weten, hier of op Facebook. Wat zijn jouw gedachten?

 

(Fotocredit: Sharon Drummond, creative commons)

2 thoughts on “Worship voor mannen: Geven als aanbidding

  1. Geinige gedachte Matthijs! Bij het zingen van een lied vind ik het minder makkelijk te ‘meten’ hoeveel aanbidding je ‘offert’ dan met geld. Ik weet niet of het iets typisch mannelijks is – maar iemand die meer nadenkend analyseert dan voelt vanuit de onderbuik heeft hier wel een klik mee.

    Het triggert mij nu eigenlijk meteen om te gaan nadenken hoe je aanbidding met zang kunt meten. des te harder/lager/stoerder – des te beter 😉 ? Ook brand- en bloedoffers klinkt als iets waarbij ik eerder een man dan een vrouw verwacht.

Ja, ik wil hierop reageren!

