Open boek

Een blog van Matthijs den Dekker

De Schepping is een belangrijk verhaal (en evolutie doet daar niets aan af)

Een reactie plaatsen

Ik geloof dat God de Big Bang en evolutie heeft gebruikt om gedurende miljarden jaren de aarde en de mens te scheppen. Mensen met die overtuiging krijgen soms het verwijt de Bijbel en het verhaal in Genesis aan de kant te schuiven. Dat is niet zo. Het verhaal staat niet voor niets in de Bijbel en zegt een aantal belangrijke dingen over God, de mens en de wereld. Ik had deze blog net zo goed kunnen beginnen met: Ik geloof dat God de aarde en de mens geschapen heeft met een plan en een bedoeling. Daar geloof ik namelijk ook in, intens. Omdat Genesis me dat vertelt.

De wetenschappelijke ideeën over het ontstaan van de wereld en de mens vervangen voor mij niet het scheppingsverhaal, ze vullen het in. Dat betekent inderdaad dat ik niet in een schepping van zes letterlijke dagen geloof, maar dat betekent niet dat ik niet in de schepping geloof. En dat betekent al helemaal niet dat het scheppingsverhaal aan de kant geschoven kan worden. Er zijn een aantal cruciale ideeën die het scheppingsverhaal zo belangrijk maken.

God is Schepper

Als er iets is dat het verhaal in Genesis ons vertelt is het wel dat God Schepper is. Hij heeft de aarde gewild en gemaakt en zijn creativiteit in zijn wereld gelegd. Naar mijn idee zegt het ook iets van Gods creativiteit en ingenieuziteit dat Hij de wereld in lange processen gemaakt heeft, bijna als een dans van energie, materie, atomen, stofwolken en planeten, gevormd uit sterrenstof.

De mens is bedoeld

Niet alleen heeft God de wereld gemaakt en gewild, Hij heeft ons bedoeld en bedacht. Het wereldbeeld dat aan de wetenschappelijke theorie van evolutie hangt zegt: alles is toeval, alles in zinloos, je stelt niets voor. Genesis zegt: je bent er met een doel, er is iemand die van je houdt. Ik accepteer de theorie, maar wil niet mee in het naturalistische wereldbeeld.

We hebben een taak

De eerste opdracht die de mens in de Bijbel krijgt is om voor de schepping te zorgen. Meteen op de eerste pagina van de Bijbel vertrouwt God zijn schepping toe aan de mens. Het is aan ons om wat God maakt te onderhouden, letterlijk in zorg voor de natuur, geestelijk in het brengen van herstel in mensen en hun beschadigingen. Meteen aan het begin maakt God duidelijk dat Hij voor zijn plannen rekent op de mens.

Het kwaad hoort er niet bij

Volgens Genesis is er niet zoiets als een natuurlijk evenwicht tussen goed en kwaad, waarbij het twee kanten van dezelfde medaille zijn. Het kwaad is een invasie van buitenaf, niet een onderdeel van de schepping. Dat geeft hoop. Zoals het kwaad, hoe diep geworteld ook in mensen, geen onderdeel van Gods bedoeling was, zo zal het kwaad uiteindelijk geen plek meer hebben in de wereld.

 

Het is een lange en soms vermoeiende discussie: het debat tussen christenen die evolutie accepteren en christenen die staan voor een schepping van zes dagen. Zoals gezegd geloof ik dat de wetenschappelijke theorieën het verhaal in Genesis invullen. Misschien ben je het niet met me eens. Prima. Ik hoop dat we elkaar wel vinden in dit: Genesis 1 en 2 vertelt iets over het wezen van de Schepper. Over hoe Hij de wereld ziet en hoe Hij zijn Koninkrijk in wil richten. Je zou kunnen zeggen dat het begin van de Bijbel het einde verklapt. Het scheppingsverhaal is onvervangbaar, omdat het meteen in het begin de grote lijnen schetst van het koninkrijk dat Jezus zou brengen.

 

(Fotocredit: Jay Mantri, unsplash.com)

Ja, ik wil hierop reageren!

