Open boek

Een blog van Matthijs den Dekker

Ik wil niet meer twijfelen, maar ook niet meer geloven zoals ik deed

13 reacties

Het is een kleine trend aan het worden. (Of misschien is het al langer een trend, maar ben ik zoals meestal een late aanhaker.) Ik hoor en lees en zie het in ieder geval steeds vaker: christenen die aangeven dat ze diepgaand twijfelen. Dat ze bezig zijn van hun, of van een, geloof te vallen. Ze trekken het niet meer, ze weten het niet meer, het lukt gewoon niet meer zo om te geloven zoals ze geloofden. Zo ook ik. Een paar jaar geleden ben ik na een geloofscrisis met deze site begonnen. Nu geloof ik dat ik weer aan het twijfelen ben. Dat ook ik bezig ben van een geloof te vallen. Of misschien is het niet een nieuwe periode, maar deel van dezelfde reis.

Bizar

Een paar weken geleden schreef ik voor mezelf:

“Ik kan opeens heel sterk het gevoel hebben dat het nergens op slaat. Dat heb ik tijdens het bidden, zingen, in een kerkdienst. Dan neem ik in mijn hoofd wat afstand en denk: Dit is toch eigenlijk te raar voor woorden? Ik zit hier in een kamer hardop te praten met iemand die ik niet zie. Dan zie ik mezelf zitten en voelt het vooral heel logisch dat er niets zou zijn. Een God in de hemel, een kind dat dan een zoon is van die God en levend wordt nadat hij dood is geweest. Het idee dat die God je hoort als je bidt. Te bizar voor woorden!

Ik worstel met deze twijfels. Met de vraag: Dat kan toch niet allemaal echt zo zijn? Ik spreek ze niet uit omdat ik bang ben dat als ik ze hardop uitspreek, ze groter worden en substantie krijgen en ik besef dat ik het inderdaad allemaal niet meer geloof.”

Van vlucht naar pelgrimstocht

Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik mijn geloof niet langer alleen met mijn hoofd overeind kan houden. En zo wordt mijn twijfel, zoals bij velen, vooral een zoektocht. Dat zie ik namelijk ook. Het gaat niet alleen om mensen die twijfel als levensstijl hebben. Onder het motto ‘Als je iets gevonden hebt, heb je niet goed gezocht’. Dat is de twijfel van de postmoderne mens. Echte twijfel is niet leuk en hip, zoals Alain Verheij goed verwoordde.

Ik zie mensen die op zoek zijn naar een dieper, puurder, echter geloof, zonder ballast of franje. Dat verlangen is ook mijn verlangen. Ook ik twijfel, omdat ik God wil vinden. Een vlucht van wat ik niet (meer) wil en kan geloven verandert in een pelgrimstocht naar een hernieuwd contact met God. Mijn ‘dit kan toch eigenlijk allemaal niet’ komt voort uit een geloof dat nog niet de Kern raakt. En daarom neem ik mijn twijfels serieus. Ik wil namelijk niet meer geloven, ik wil met Jezus optrekken.

 

(Fotocredit: DeathtoStockphoto.com)

Advertenties

13 thoughts on “Ik wil niet meer twijfelen, maar ook niet meer geloven zoals ik deed

  1. Ik reis met je mee Matthijs. Zeer herkenbaar.

  2. You’ve got my attention! Indeed, familiar.

  3. Ook ik ben een ‘meeloper’ in deze trend. Mooi om je eerlijkheid te lezen. Sterkte met het uitzoeken.

    Je zeg in je artikel dat je twijfel voortkomt omdat je de kern niet hebt geraakt. Vanwaar die overtuiging? Dat is toch een soort van geloofsopmerking die je maakt. Want de Kern ken je niet, maar je gelooft wel dat die er is?

    Ik ben benieuwd!

    • Ha Geert, bedankt voor je reactie.
      Ik geloof nog in de Kern ja. Om een bekende bijbeltekst iets anders aan te halen: ik geloof dat er iets te vinden zal zijn, als ik zoek.
      Ik weet dat Jezus de kern is en de kern zou moeten zijn en dat de relatie en ontmoeting met Hem transformerend is. Des te meer wil ik ballast en franje achter me laten en mijn twijfels bij Hem brengen.

      • Gaaf! Ik hoop dat je twijfels je verder ‘zuiveren’ van alle toegevoegde onzin van ‘religie’. En mocht je binnenkort, of misschien pas over een paar jaar, de kern beter zien / hebben gevonden, dan hoor ik het graag!

        Succes en sterkte!

  4. Meer dan 100 jaar geleden vroeg de Russische schrijver Dostojevski zich af: kan een gestudeerd iemand, een Europeaan van deze tijd, geloven, werkelijk geloven, in Jezus Christus, de Zoon van God?
    Dat is ook nu dé vraag: is het geloof redelijk? Je bent welkom in Tilburg om het mee te verifiëren.

  5. Nee, het is een uitspraak van de schrijver tijdens het interview in de link. Ik vond het wel in overeenstemming met je blog dat het een trend lijkt te zijn, ik herken dat ook. Ik juich (hardop) twijfelen toe, dit kan namelijk diepere antwoorden vinden op de echte vragen, maar soms krijg ik ook het idee dat antwoorden vinden die zekerheid geven en de twijfel wegnemen in deze trend van minder waarde zijn als het twijfelen zelf. Dit proef ik niet in jouw blog overigens, maar wel in de ‘trend’. Daarom werd ik geraakt door de uitspraak van deze schrijver (en jouw blog): uit je twijfels en ga op zoek naar antwoorden. Ik geloof dat God ook twijfels weg wil nemen, niet altijd door allesomvattende sluitende antwoorden, maar vooral in de ontmoeting met Hemzelf. Dit betekent echter niet dat niet wel degelijk antwoorden te vinden zijn op veel twijfels. Als dit met de ontmoeting met Jezus gepaard gaat, dan kan dit grote zekerheid geven. Vaak echter wel in een langere periode gegeven. In de trend proef ik echter wantrouwen tegen antwoorden of mensen die geloofszekerheid vinden in zaken waar anderen hardop over twijfelen. Met andere woorden, ik herschrijf in dit antwoord jouw blog ;-). Check je hem nog ff op spellingsfouten? ;-).

Ja, ik wil hierop reageren!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s