Open boek

Een blog van Matthijs den Dekker

2 redenen waarom de hemel me niet zo boeit (Onze Vader #2)

Een reactie plaatsen

En dan de hemel. Vorige week schreef ik over de woorden Onze en Vader. Jezus vervolgt dat die vader van ons in de hemel is. Je weet wel, hemel. De plek waar God woont met engelen en mensen die al overleden zijn en graag bij Hem waren. Als ik denk aan de hemel, boeit dat idee me niet zo, maar waarschijnlijk ben ik daarin verpest door alle slechte voorstellingen met wolken, harpjes en mollige kindertjes met vleugeltjes. En een grote gouden poort.

Tijdelijke tent

In de Bijbel lezen we hoe de Israëlieten, zolang ze nog in de woestijn onderweg zijn naar het beloofde land, God vereren in de tabernakel: een tijdelijke tent die ze mee kunnen nemen omdat God gezegd heeft: Ik wil bij jullie wonen. Pas veel later, in de tijd van David en Salomo wordt er een concrete tempel gebouwd, als permanent gebouw.

Ik zie de hemel voor mensen ook een beetje als wat de tabernakel was voor God: het is een tijdelijke voorziening. Het is geen eindstation waar we eeuwig Gods lof zingen. We zijn nog op reis, we zijn nog niet aangekomen op de plek waar we horen en daarom is de tabernakel nog nodig. Uiteindelijk komt er echter een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Dat is de plek waar God, in de persoon van Jezus, weer echt samen met zijn volk zal wonen.

Eindbestemming

Als ik denk aan een nieuwe aarde, een wereld die net zo concreet is als de huidige, waar we werken, leven, leren, vieren, dan geeft me dat hoop. Die nieuwe wereld is waar ik voor wil gaan. Dat is uiteindelijk de eindbestemming.

Ik stel me ook zo voor dat de nieuwe aarde veel lijkt op de huidige. Er staat in Romeinen 8:20 en 21 dat de schepping bevrijd wordt en zal delen in de luister die Gods kinderen geschonken wordt. Op andere plekken staat er dat hemel en aarde door vuur zullen vergaan, maar deze teksten geven me de hoop dat iets van het oude door zal gaan in het nieuwe. Dat wat er nu al is zal voortbestaan, gereinigd door het vuur en bevrijd uit de ‘slavernij van de vergankelijkheid’.

Gemaakt voor de aarde

Dat maakt ook dat ik mensen niet zo goed snap die zo bezig zijn met ‘in de hemel komen’ dat ze de huidige wereld verwaarlozen. Ten eerste is geloven zoveel meer dan alleen de juiste dingen geloven om in de hemel te komen. Leven met Jezus gaat over naastenliefde, levensheiliging, de groei van zijn koninkrijk, zorg voor de schepping, strijd tegen onrecht en meer van dat soort dingen.

Begrijp me niet verkeerd: Ik geloof in de hemel en het kan niet anders dan een heerlijke plek zijn. Daar naar binnen lopen zal iets zijn als na een lange nacht van dromen wakker worden en de waarheid zien. Toch geloof ik niet dat ik voor de hemel gemaakt ben.

Ik ben onderdeel van de schepping en daarom gemaakt voor de aarde. Dat zijn de twee redenen waarom ik me niet zo met de hemel bezighoud: Ten eerste de huidige aarde, waar we met Jezus meewerken aan herstel en bevrijding. Ten tweede de nieuwe aarde, het eindstation waar herstel en vrijheid voltooid is. Waar dingen zijn zoals ze moeten zijn. Wat mij betreft zullen we daar ook werken, leven, leren, lezen, lachen, liefhebben, vieren, schrijven, ontmoeten, aanbidden, bakken, bewonderen, beminnen. Net als dat ik dat op deze aarde graag wil doen, overigens…

 

Dit is deel 2 in een serie blogs over het Onze Vader.  Geen Bijbelstudie, achtergrondzoektocht, bronnenanalyse, verklaringen of uitleggingen. Wel: het Onze Vader voor mezelf dichterbij brengen door gewoon wat gedachten bij de verzen aan te laten haken. De andere delen:  Onze Vader in de hemel. Laat Uw naam geheiligd worden. Laat Uw Koninkrijk komen en laat uw wil gedaan worden, op aarde zoals in de hemel. Geef ons vandaag het brood dat we nodig hebben. Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij hebben vergeven wie ons iets schuldig was. Breng ons niet in beproeving, maar red ons uit de greep van het kwaad. Want aan u behoort het koningschap, de macht en de majesteit tot in eeuwigheid. Amen.

(Fotocredit: Banksy)

Ja, ik wil hierop reageren!

