Open boek

Een blog van Matthijs den Dekker

Waarom ik niet mijn blog ben (en jij ook niet)

2 reacties

Vorige week schreef ik over ‘laat uw naam geheiligd worden’. Ik schreef dat God groter is dan wij kennen, dat God groter is dan zijn boek. En zonder dat ik mijn blog en de Bijbel op één lijn wil plaatsen (ik moet er niet aan denken; soms vraag ik me af hoe Paulus zijn brieven geschreven zou hebben als hij wist dat duizenden jaren later mensen elk woord van hem zouden omdraaien en analyseren) triggerde het me wel in het denken over mijn blog.

God is namelijk niet de Bijbel. En ik ben niet mijn blog. En jij bent ook niet mijn blog. Ik maak mijn blog en in zekere zin maak jij als lezer ook de blog, door het te lezen. Ik ben er elke week weer dankbaar voor dat mensen zoals jij mijn blog lezen. Dat mensen af en toe wat laten horen dat me bemoedigt of helpt om dingen beter te doen.

Maar ik ben niet mijn blog.

Ik ben niet mijn blog

Als je alleen op mijn blog af zou gaan, krijg je voor een groot deel mee wie ik ben, maar voor een groot deel ook niet. Er zijn maar twee mensen die mijn gekke dansjes in de keuken tijdens het koken kennen en een daarvan beseft het nog niet eens. Ik schrijf veel over persoonlijke dingen, maar ik schrijf ook over veel dingen niet. Ik schrijf zelden over mijn ideeën over bijvoorbeeld politiek, seks, (op)voeding of hoe je een bizar lekkere pizza maakt.

Ik schrijf op mijn blog specifiek rond het thema dat Gods liefde gaat over vrijheid en aanvaarding. Dat is de les die ik zelf heb moeten leren en waar ik elke dag weer verder in kom en verder mee moet. Het is echter zeker niet het enige wat er over God te leren valt. Iemand die opgegroeid is met een God die alles maar lief en aardig vindt, moet een heel andere verandering in zijn godsbeeld doormaken om bij de God van de Bijbel uit te komen.

Jij bent niet mijn blog

Zoals ik meer ben dan mijn eigen blog, zo is God groter dan mijn blog. God is groter dan mijn geloof, God is groter dan wat ik weet of voel of ontdek. God is meer dan waar ik over schrijf.

Als je alleen mijn blog zou lezen, zou dat een eenzijdig dieet zijn. Je hebt meer voeding nodig. De Bijbel zelf bijvoorbeeld. Andere boeken, blogs of magazines. Er is veel muziek waar ik iets van God in vindt. Blogs die ik zelf volg zijn die van Red Letter Christians, Zack Hunt, Philip Yancey en Donald Miller in Amerika. In Nederland kijk ik altijd wel even op Zinvloed van de EO, de blogs van Wouter van der Toorn of Johan Klein Haneveld. (En ook deze keuze duidt op een bepaalde smaak.)

Of persoonlijk: ga met mensen in gesprek. Leer van elkaar, omdat iedereen iets van God weerspiegelt. Het grootste bezwaar van hoe sites als Facebook en Google in elkaar zitten vind ik dat ze je dingen voorschotelen op basis van wat je eerder leuk vond. Zo kom je op een gegeven moment steeds minder nieuwe, verrassende, tegendraadse dingen tegen. Daar moet je tegenwoordig echt naar op zoek. Het is een van de voordelen van in een kerk zitten: je komt steeds weer in contact met veel verschillende gelovigen.

 

Ik denk dat mijn punt wel duidelijk is: God is zo enorm veelzijdig dat er altijd nog veel aan Hem te ontdekken valt. Die zoektocht maakt het geloof voor mij interessant en uitdagend. Ik geloof ook dat God je daarin mee wil nemen, op weg naar wat Hij op dit moment aan jou wil laten zien.

 

(Fotocredit: Death to the stockphoto)

2 thoughts on “Waarom ik niet mijn blog ben (en jij ook niet)

  1. Geweldig, die link naar Jamie Oliver! Ik had nooit gedacht dat ik naar aanleiding van een blog van jou enorm zin kreeg om zelf pizza te gaan maken…;-)

    • Moet je zeker doen! Met dit recept frituur je de bodems eerst. Erg lekker, maar geeft wel wat meer rommel in je keuken. Gewone bodems bakken is iets makkelijker.

Ja, ik wil hierop reageren!

