Open boek

Een blog van Matthijs den Dekker

Ik ben niet zo slecht als Assad (maar wel in de greep van het kwaad) (Onze Vader #11)

Een reactie plaatsen

Wij zijn in de greep van het kwaad. Deze wereld is in de greep van het kwaad. Jij en ik zijn in de greep van het kwaad. Het is een gedachte waar ik niet blij van word. Als we zeggen dat de wereld in de greep van het kwaad is, vind ik dat logisch. De wereld, de schepping, de mensheid, de samenleving. In de greep van het kwaad, ja, dat zie ik wel.

Maar als Jezus het in het Onze Vader persoonlijk maakt: wij, ik, in de greep van het kwaad? Eigenlijk wil ik dat niet weten. Oké, ik kan toegeven dat ik zondig, verkeerde dingen doe, voel dat de gebrokenheid van de wereld ook in mijn leven en mijn persoon aanwezig is. Maar het kwaad? De boze? Zoals Jezus vaak God dichtbij brengt, zo brengt Hij nu het kwaad dichtbij: ik ben ook dader.

Dat wil ik helemaal niet weten, laat staan toegeven. Anderen, anderen zijn in de greep van het kwaad. IS is in de greep van het kwaad, Assad is in de greep van het kwaad, Kim Jung-Un is in de greep van het kwaad. Duidelijk. Maar ik, ik toch niet?

Slachtoffer

Of betekent in de greep van het kwaad iets anders? Niet noodzakelijk dat je dader bent, maar slachtoffer. Dat is een andere kant. Dat maakt het opeens behapbaarder. Ik ben inderdaad ook slachtoffer van het kwaad. Ik word aangevallen en iedereen ervaart de greep van het kwaad. We worden belegerd.

Hèhè gelukkig, ik ben eruit. God redt mij uit de greep van het kwaad. Hij bevrijdt mij, zodat ik niet langer slachtoffer van het kwaad ben. Heerlijk. Doe maar. Red mij, God!

Dezelfde oorzaak

Toch blijft die andere kant ook knagen. Ben ik niet ook dader? Op dit punt in het verhaal behoor je te zeggen dat je diep vanbinnen net zo slecht bent als IS, als Assad. Dat ik diep vanbinnen ook verdorven ben. Dat is niet zo. Ik vind dat ik niet zo slecht ben als de volkenmoordenaars in ons midden.

Wat wel zo is, is dat ik in de greep ben van hetzelfde kwaad. Het daderschap in mijn leven is een gevolg van hetzelfde kwaad als Assads daderschap (laten we hem even als toonbeeld van het kwaad nemen). Zo loopt er een directe lijn van mijn kwaad naar Assads kwaad en naar het kwaad in de wereld. Het heeft dezelfde oorzaak. Dat is geen leuk nieuws, wel goed nieuws. Want:

Dezelfde redding

Met diezelfde oorzaak is er namelijk dezelfde redding. En dan gaat het (weer!) om toegeven dat we afhankelijk zijn van God. We verwachten ons dagelijks brood van hem, we hebben zijn bescherming nodig in beproeving. Het vervolg daarvan is dat ik nu toe moet geven dat ik gered moet worden. Van het kwaad, ja.

Herinner je de fractaltheologie nog? Gods plan is op alle lagen hetzelfde: de wereld, Jezus, mijn leven. Toegeven dat ik redding nodig heb, is toegeven dat de wereld redding nodig heeft. En andersom: toegeven dat de wereld redding nodig heeft, is toegeven dat ik redding nodig heb. Het is hetzelfde kwaad. God biedt dezelfde redding. Voor die redding moet ik dus was trots en hoogmoed aan de kant zetten. Het is een ongemakkelijke, maar noodzakelijke waarheid.

Ik geef toe dat ik gered moet worden, niet alleen als slachtoffer, maar ook als dader.

 

Dit is deel 11 in een serie blogs over het Onze Vader. Geen Bijbelstudie, achtergrondzoektocht, bronnenanalyse, verklaringen of uitleggingen. Wel: het Onze Vader voor mezelf dichterbij brengen door gewoon wat gedachten bij de verzen aan te laten haken. De andere delen:  Onze Vader in de hemel. Laat Uw naam geheiligd worden. Laat Uw Koninkrijk komen en laat uw wil gedaan worden, op aarde zoals in de hemel. Geef ons vandaag het brood dat we nodig hebben. Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij hebben vergeven wie ons iets schuldig was. Breng ons niet in beproeving, maar red ons uit de greep van het kwaad. Want aan u behoort het koningschap, de macht en de majesteit tot in eeuwigheid. Amen.

(Fotocredit: Alex Eylar, creative commons)

Ja, ik wil hierop reageren!

