Open boek

Een blog van Matthijs den Dekker

Je aan de regels houden helpt je geen ene moer in het ontvangen van het Leven van God

Een reactie plaatsen

Vroeger zongen we het als kinderlied op een christelijke conferentie:

Hou je aan de regels
Anders maak je brokken
Hou je aan de regels
En kijk goed uit je doppen
Hou je aan de regels
Anders gaat het fout
Hou je aan de regels
Dat geldt voor jong en oud

Er zaten allerlei geinige refreinen bij, dus het was een leuk lied. Waarom wij als kinderen zo’n lied op een christelijke conferentie zongen, was geen vraag waar ik me mee bezighield. Sinds die tijd ben ik het lied nergens meer tegengekomen en dat is maar goed ook. Als er namelijk iets een verkeerd beeld geeft van waar het in het christelijk leven om gaat is het wel het idee van ‘hou je aan de regels’.

Vrij

De brief van Paulus aan de Romeinen is een ingewikkelde brief, met lange zinnen en moeilijk taalgebruik. Tegelijk is de inhoud van die zinnen vaak helder duidelijk: De wet maakt je niet vrij. De wet laat alleen maar zien waar je tekortschiet.

Als je dus besluit om je heil van de wet te verwachten, oftewel verwacht dat je op basis van je aan de regels houden door God aanvaard wordt, zal je tekortschieten. De wet is belangrijk, omdat het laat zien wat God belangrijk vindt. Het is echter niet de manier om het Leven van God te ontvangen. (Ik gebruik de woorden ‘het Leven van God ontvangen’ als meeromvattende verzamelnaam voor woorden als hemel, behoud, eeuwig leven, gered worden.)

Gevangenis

Er zijn twee manieren om vroegtijdig uit de gevangenis te komen: door gratie en door strafvermindering op basis van goed gedrag. (En door lakens aan elkaar te knopen en te ontsnappen, maar dat bedoel ik niet. Er zijn twee legale manieren om vroegtijdig uit de gevangenis te komen: door gratie en door strafvermindering op basis van goed gedrag.)

Voor het tweede moet je je dus vooral goed gedragen. Als je je jarenlang netjes aan de regels houdt, je meewerkt met het gevangenisregime en vriendelijk en geduldig bent, kun je vrijgelaten worden op basis van goed gedrag. Voor gratie hoef je niets te doen. Als de minister van justitie besluit om je gratie te verlenen, maakt het niet uit of je je aan de regels hebt gehouden of niet.

Verpulveren

En zo is het bij God ook, volgens Paulus. Je aan de regels houden helpt je geen ene moer in het ontvangen van het Leven van God. Sterker nog: Als je besluit daar je heil van te verwachten, zegt Paulus dat je ook daarop beoordeelt zult worden.

Wat wel tot Leven leidt: Jezus. Jezus is degene die je gratie verleent. Niet op basis van goed gedrag, wel op basis van zijn liefde en lijden. Greg Boyd gaat nog een stapje verder. Hij zegt: Het is niet (slechts) zo dat Jezus je zonden betaalt, je schuld wegneemt. Nee, Jezus verpulvert met zijn dood en opstanding het hele rechtssysteem. Er is geen schuld meer die dan betaald zou zijn, er zijn geen zonden meer waar dan een streep door staat. Het is weg. Het is alsof je een schuld moet afbetalen en Jezus in één klap het hele idee van geld afschaft.

Ik heb me mijn hele leven ‘aan de regels gehouden’. Ik ben overigens ook van plan om daarmee door te gaan. Dit keer, in tegenstelling tot vroeger, echter niet om het Leven van God te verdienen. Dat heb ik namelijk al, door Jezus. Me aan de regels houden heeft me niet vrijgemaakt, Jezus wel.

 

(Fotocredit: eigen foto)

Ja, ik wil hierop reageren!

