Open boek

Een blog van Matthijs den Dekker

Ik wil helemaal niet dat de Bijbel spreekt in beelden van strijd en oorlog – maar dat doet het toch

Een reactie plaatsen

Ik ben niet zo van de legermetaforen als het om geloof gaat. Eigenlijk sowieso niet. Christenen als het leger van God, terrein veroveren voor de Heer, de wapens opnemen tegen de vijand. Dat soort taal. Voor mij hoeft het niet. Dan denk ik: er moeten toch metaforen en beelden te bedenken zijn die niet rond leger en oorlog draaien? Iets met pizza, konijntjes of licht. Of iets opbouwends als ‘bouwen’. Maar niet die gewelddadige metafoor van strijd en oorlog.

Helaas voor mij staat de Bijbel bol van metaforen rond strijd en oorlog. Veel Bijbelleraren stellen zelfs dat de strijd van God tegen het kwaad het belangrijkste wereldbeeld (of kosmologie) was voor de Joden in de tijd van Jezus. Jezus gebruikt het zelf ook vaak. En dus moet ik er wat mee. Deze blog is een poging een aantal gedachten op een rijtje te zetten.

1. We strijden niet tegen mensen

Het eerste waar ik dan aan moet denken is wat Paulus erover zegt in Efeze 6. Dat onze strijd niet gericht is tegen mensen, maar tegen hemelse machten. Groot deel van mijn ongemak komt voort uit misbruik van het beeld van strijd door mensen die anderen bevechten. Of dat nu de kruistochten vroeger waren, of de socialmediaschreeuwers nu, de strijd van christenen wordt snel een strijd van ons tegen de wereld. En strijd tegen de wereld wordt snel een strijd tegen mensen in de wereld. Paulus waarschuwt hiertegen: Niet doen! Mensen zijn niet je vijand.

2. Gods strijd heeft geen vergelijking

Een andere gedachte die ik erbij heb is dat er in deze wereld eigenlijk geen voorbeeld is van de strijd zoals God die strijd. We gebruiken termen als ‘schone oorlog’ of ‘rechtvaardige oorlog’, maar dat zijn loze termen in een wereld waarin strijd altijd vermengd is met zinloosheid, onrechtvaardigheid, onschuldige slachtoffers, eigenbelang (olie!) en haat. Omdat God totaal anders is, is zijn strijd totaal anders. In deze wereld is niets te vinden dat niet besmet is met de zonde. Als het dus gaat over strijd zoals we het bij Jezus tegenkomen, hebben we simpelweg geen enkele vergelijking in de wereld die we kennen.

3. Gebruik niet de wapens van de vijand

Geen enkele vergelijking? Of toch wel? We hebben één referentiepunt: het leven van Jezus. In films en boeken is het altijd een thema en is er altijd een good guy die ervoor waarschuwt: maak geen gebruik van de wapens en methodes van de tegenstander, dan wordt je zoals zij. Schreeuwen bevechten met schreeuwen, bommen bevechten met bommen, rellen bevechten met rellen, zwartmaken, vernederen, belachelijk maken, kleineren, het zijn niet de wapens van de christen. Wat we tegenkomen in het leven van Jezus is liefde, de andere wang, lijden, heling, herstel, bevrijding.

Bevrijding

In die zin is de strijd van christenen misschien nog het meest te vergelijken met een bevrijdingsleger. De strijd die we strijden is tegen hemelse machten, onze taak is het bevrijden van mensen. Niet met de wapens van de wereld, maar met de wapens van de liefde. Ik geloof dat je het beeld van strijd serieus kunt nemen en toch als christen pacifist kunt zijn. Dat we pizza, konijntjes, licht en ‘bouwen’ kunnen gebruiken in die strijd.

Zoals gezegd, dit zijn wat gedachten mijnerzijds. Ik ben benieuwd naar hoe jij ertegen aankijkt. Ten slotte nog dit. Geen blog of verhaal over strijd is compleet zonder deze laatste belijdenis: De strijd is al gewonnen.

 

(Fotocredit: Amanda Jordan)

Advertenties

Ja, ik wil hierop reageren!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s